TikTok, Instagram, Snapchat en Youtube zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Influencers als Enzo Knol, Nienke Plas en Dylan Haegens hebben hun bekendheid aan deze kanalen te danken. Je wil als bedrijf maar al te graag profiteren van het enorme bereik wat deze mensen hebben, dus wil je met ze samenwerken. Een campagne opzetten met een influencer is niet voor niks een van de snelst groeiende technieken in de marketingwereld. Maar… vanaf 1 juli 2022 wordt de Mediawet aangepast en dat betekent strengere regels voor sponsoring, productplaatsing en reclame-uitingen met influencers vanaf 500.000 volgers. En dat is even opletten.
We ‘consumeren’ veel online content en dat wordt alleen maar meer. Momenteel spenderen we gemiddeld zo’n 2,5 uur per dag op social media en daarom heeft het ook (terecht) een prominente plek in de marketingplannen van veel bedrijven. De overheid wil voorkomen dat kinderen en jongeren ongewenste reclame voorgeschoteld krijgen. Daarom wordt de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing opgenomen in de Mediawet. Het Commissariaat voor de Media wordt daarmee verantwoordelijk voor het toezichthouden op samenwerkingen tussen bedrijven en influencers. Dat betekent ook dat het boetes kan gaan opleggen indien de regels worden geschonden.
In 2020 werd al aangekondigd dat de Mediawet nog uitgebreid zou worden met regels voor influencers. Hier is nu invulling aan gegeven, waarbij veel regels voor influencers gelijk worden getrokken met die voor ‘traditionele media’. Hieronder even concreet ‘wie’ en ‘wat’.
Influencers met meer dan 500.000 volgers, die minimaal 24 video’s per jaar plaatsen op hun social media account(s), een KvK-inschrijving hebben en geld of gratis producten verdienen aan hun video’s. Voldoe je hieraan? Dan moet je je verplicht aanmelden bij het Commissariaat voor de Media, Stichting Reclame Code en NICAM (Kijkwijzer).
Daarnaast zijn er nog productspecifieke regels voor o.a. cosmetica, voedingssupplementen en beleggingsproducten. Alle regels nalezen? Dat kan hier!
Dat de regels voor influencers veranderen, heeft impact op de manier waarop je jouw influencercampagnes moet opzetten. Zo zal er meer tijd worden genomen om gesponsorde content aan de regels te laten voldoen. Ook ligt er een morele verantwoordelijkheid voor bedrijven om influencers die de grens van een half miljoen volgers tijdens campagnes (gaan) passeren, te wijzen op de regels. Hierbij nog 3 tips:
Influencermarketing zal, ondanks dit flinke pakket aan regels, booming blijven. Laat je dus vooral niet weerhouden om deze methode op te nemen in je marketingplan. Al met al zijn de regels immers nagenoeg gelijk aan wanneer je wilt adverteren op radio of televisie. Daar draaien wij marketeers ons hand ook niet voor om.
Hulp nodig bij je social media of wil je aan de slag met influencers? The Content Firm staat voor je klaar.
Heb je een vraag over de mogelijkheden of wil je liever direct een offerte opvragen? Neem dan gerust contact met ons op!
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |