De ene persoon heeft meer met het werken in teamverband en de andere trekt meer naar een marcom-solistenfunctie. Dus bij deze de voor- en nadelen nu even op een rijtje: Marketingsolist versus het MarCom-team.

Iedereen die solistisch in zijn vakgebied werkt, zal dit beamen: de vrijheid van je functie kan zowel een zegen als een last zijn. Een bedrijf die veel solistische functies heeft, doet er wat ons betreft dan ook goed aan om een verbonden-eiland-structuur in te voeren.

Zogenaamde ‘eilandjes’ worden nogal eens gevreesd in de bedrijfscultuur maar heel wat kleine organisaties kunnen op sommige vakgebieden geen teams van twee of meer professionals zetten (en ja, helaas hoort daar marketing en communicatie ook vaak bij). Zonder al te ver af te wijken van het onderwerp: door een verbonden-eiland-structuur vermijd je dat men van elkaar wegdrijft terwijl de afstemming tussen discipline-overstijgende projecten wel vlot blijft verlopen en de professional zijn vrijheid op een positieve manier behoudt.

Solo in bedrijf zijn.

Even terug naar het onderwerp: het solist zijn op marketing en communicatiegebied… dit zijn wat ons betreft de drie grootste voordelen:

  1. Als solist kan je de functie zelf vormgeven. Jouw visie en werkwijze komen samen in de plannen en producties die je maakt.
  2. Experimenteren. Uiteraard moet je niet het wiel uitvinden maar verstand hebben van alles is niet mogelijk. Met een beetje experimenteren kan een klein bedrijf grote professionaliseringsslagen maken.
  3. Coördinatie is belangrijk. Het is sturen én kaartlezen. Oftewel denken en uitvoeren.

Maar en zijn natuurlijk ook nadelen. Best overkomelijk indien dit je ligt:

  1. Heeft het iets, maar dan ook iets, met marketing of communicatie te maken? Gooi maar over de schutting. Soms moet je wat vinden van de meest onzinnige dingen.
  2. Iedereen denkt te weten wat je doet, maar niemand weet echt wat je doet. Gevolg is ook dat sparren met collega’s oppervlakkig blijft. Frankwatching heeft een leuk artikel geschreven over de vooroordelen. Herkenbaar?
  3. De toon van urgentie en onmiddellijkheid. Soms heb je te maken met werkzaamheden die adhoc moeten gebeuren. Dat is inherent aan ons vak. Echter komen sommige collega’s als een gillend speenvarken je kantoor binnen denderen met een bericht dat NU op social media moet worden gedeeld want anders ‘missen we de boot’… Guess what: op deze manier ben je al te laat, lieve collega! Maar toch, ga maar eens weigeren als je alleen op je vakgebied bent. Je wordt al snel overruled en dat is in een team toch beter te reguleren. Idealiter zou het antwoord zijn: “Nee, gaat niet gebeuren. Ik doe mijn werk zorgvuldig.”

Topteams: het kan echt!

En dan het werken in teamverband. Altijd fijn om tussen mensen van ‘je eigen soort’ te zitten. Wat ons betreft heeft dit vele en grote voordelen, maar we selecteren wederom drie stuks om duidelijk te maken waar de meerwaarde zit in snel opschalen naar 2 of meer #marcom-professionals:

  • Je kan elkaar aanvullen. Onze ervaring is dat een marketing en communicatie team creatiever, sneller, origineler en effectiever is.
  • Collega’s op je eigen vakgebied zorgen voor persoonlijke groei. Kijk gerust hoe zij een project aanpakken en leer hiervan. Maar het leert je ook met tegenslagen, vertrouwen en andere collega’s om te gaan.
  • Je kan gebruik maken van elkaars netwerk. Handig voor nu maar misschien ook in de toekomst.

Na drie ‘Big Plusses’ kan het rijtje met enkele nadelen niet achterblijven. Ook een team heeft nadelen, maar veel is te voorkomen. Onthoud dat goed.

  1. Verschil van meningen kan leiden tot onenigheid. Zeker als anderen een betere ervaring hebben bij een methode dan jij. Begeleiding en beschouwing leidt, wat ons betreft, naar de juiste beslissing zonder dat collega’s zich niet gehoord voelen.
  2. De één heeft het ontzettend druk en de ander zit uit z’n neus te eten. Ongelijke werklast kan een gevolg zijn. Blijf met elkaar in gesprek en heb iemand die het oog en het mandaat heeft om dit gelijk te verdelen, ook op basis van capaciteit.
  3. Niet ingelezen/ingewerkt zijn op een bepaald systeem. Bij hele strikte scheiding van de werkzaamheden kan iemand niet thuis zijn systemen of programma’s die gebruikt worden. Oplossing: lichtere taken in systemen en programma’s uitbesteden aan collega’s die dit nog niet volledig machtig zijn en daarna in taakzwaarte opbouwen.

Marketingsolist versus het MarCom-team, welke vorm kies jij? Beide vormen zowel voor en nadelen. Ben jij van plan om je eerste marketeer aan te nemen, zorg dat dat hij of zij terug kan vallen op een sparringspartner. The Content Firm kan je hierin voorzien.