LinkedIn is een platform wat het afgelopen jaar flink is gegroeid. In 2021 tikte het platform voor het eerst 5 miljoen Nederlandse gebruikers aan. Ook het dagelijks gebruik van dit medium stijgt spectaculair. Dit doet ook de vraag rijzen of elke dag op LinkedIn posten effectief is. In deze blog nemen we de proef op de som.

Waarom elke dag posten?

Over de groei en het gebruik van LinkedIn valt niet meer te twisten. Ook zit LinkedIn momenteel in een transitie van content-van-connecties-tijdlijn naar een interesse gebaseerde tijdlijn. Dit is overigens een trend bij alle social media kanalen. Elke dag op LinkedIn posten kan helpen om binnen je netwerk beter op te vallen en zakelijk meer relevante connecties op te doen. Ook zien we de influencer-cultuur terug in het feit dat LinkedIn ook een creatorsmodus heeft geïntroduceerd en dat je voortaan ook mensen kan volgen in plaats van direct een connectieverzoek te sturen. Content op basis van interesse is nu dé trend uit social media land!

De resultaten

Voor deze proef hebben we 14 dagen een persoonlijk profiel (met +/- 350 volgers) gebruikt. Er was een normaal gebruik, waarbij enkele malen per maand geplaatst werd. Dit is veranderd in elke dag plaatsen waarbij we afwisselde in de manier waarop: reposts, audio, video, eigen artikelen, persoonlijke noten, etcetera. De resultaten zijn gerust spectaculair te noemen en dit is een indicatie dat er veel meer potentie zit in LinkedIn als contentkanaal.

In de eerste afbeelding is het resultaat te zien van 14 dagen posten. Zowel de interacties als de impressies zijn flink gestegen. Beiden noteerde een stijging van meer dan 750%. Dit lijkt veel omdat het vergeleken wordt met de 14 dagen hier voorafgaand. Als we dit vol houden zal de stijging in interacties en impressie naar niveaus gaan van enkele (tientallen) procenten in plaats van honderden procenten. Op de tweede afbeelding is te zien dat, ten opzichte van de 28 dagen ervoor, ook goede percentages zijn geboekt. Ook is hierin het verschil van 2 weken intensief posten goed te zien.

We merkten ook dat het netwerk sneller uitgebreid werd en relevante personen voor het profiel beter in zicht kwamen. De conclusie is dat de kracht van LinkedIn echt tot uiting komen wanneer je met regelmaat bijdragen plaatst. De transitie naar interesse gebaseerde tijdlijn helpt enorm in het bereik. Een groot netwerk met mensen uit je eigen vak vergroot het aantal interacties. Het is dan ook aan te raden om, naast mensen die je kent, ook mensen met eenzelfde vakgebied te volgen.

14 dagen LinkedIn bereik
Resultaat van 14 dagen elke dag posten op LinkedIn.
28 dagen LinkedIn bereik
Resultaat van 14 dagen elke dag posten ten opzichte van 28 dagen.

Leerpunten om een gebalanceerd bereik te genereren

Uiteraard wil je dat je volgers geïnteresseerd blijven in wat je deelt. Een goed bedacht ritme voor LinkedIn kan je helpen om het bereik op peil te houden, zowel op je personal branding als op je merkbranding. Deze leerpunten zullen je helpen bij het verzamelen van de content om op LinkedIn te posten

  • Maak een goede afwisseling tussen berichten van persoonlijke aard (25%), kennisdeling (40%), reclame/promotionele berichten (15%) en nieuws (20%). Wissel ook af in de manier waarop. Dit wil zeggen: deel niet enkel posts van anderen maar ga zelf ook aan de slag met verschillende soorten uitingen. Maak en deel je mening in een video, neem een podcast op over je expertise of schrijf een kennisdocument waarin je een belangrijk onderwerp uit je branche uitlicht. De manieren zijn eindeloos.
  • Probeer je post vroeg in de ochtend (of in ieder geval voor het middaguur) te plaatsen. Wij hebben ervaren dat dit veel met het bereik doet. Posts die in de middag geplaatst werden deden het aanmerkelijk minder.
  • Persoonlijke berichten en berichten over vakkennis bereiken meer mensen en genereren meer interacties.
  • Langere berichten (3 à 4 paragrafen) doen het beter. Verzin een goede intro om de interesse mee te wekken, gevolgd door een witregel voordat je een nieuwe alinea begint. Ook het (matig) gebruik van emoji’s op professionele wijze, hashtags en teksten in andere fonts helpen om op te vallen. 
  • Geen tijd om elke dag iets nieuws te verzinnen? Neem er 1 keer per week de tijd voor en schrijf je berichten in een document, of plan je berichten in via een programma als HootsuiteCoosto of Later.
  • Opbouwen van een ritme kan geen kwaad. Begin met 1 keer per week en breid dat uit tot elke dag. Maar we snappen dat het wellicht lastig is om vol te houden. Een uiteindelijk ritme van 3 keer per week is ook prima. Het gaat om de regelmatig aanwezig te zijn. Dit maakt een groot verschil voor je bereik. Voor merkbranding volstaat 3-4 keer per week ook. Bovendien hebben posts op LinkedIn de langste levensduur van alle social media kanalen. Gemiddeld is dat z’n 3,5 dag.

Uiteraard kunnen we ons voorstellen dat het lastig is om steeds nieuwe content te verzinnen. Mocht je hulp nodig hebben, dan staat The Content Firm voor je klaar!