Kleuren hebben betekenissen. Onbewust geven we kleuren bepaalde gevoelens, emoties, eigenschappen en associaties mee. Dit heeft invloed op hoe we denken over bepaalde merken. In dit artikel leggen we je uit waarom je rekening moet houden met de betekenis van kleuren en tonen we in een slideshow de positieve en negatieve associaties van een serie basiskleuren.

Waarom rekening houden met de betekenis van kleuren.

Kleuren roepen gevoelens, emoties, eigenschappen en associaties in ons brein op. Al is het onbewust, we worden hierdoor wel beïnvloed in ons gedrag. Als marketingprofessionals willen we natuurlijk de doelgroep in een bepaalde richting sturen: een aankoop doen, contact opnemen, informatie opvragen, enzovoort. Zeer belangrijk dus om na te denken over waarom je bepaalde kleuren gebruikt in jouw huisstijl en uitingen.

Beïnvloeding door kleuren hangt af van verschillende factoren. Sommige betekenissen zitten in ons oerinstinct, zoals rood dat gevaar betekent. Andere betekenissen zijn toegekend door cultuur, religie of context. Wit staat in de westerse cultuur voor puur en reinheid, maar in de oosterse cultuur associeert men wit met onheil en tegenspoed.

Er is ook wetenschappelijk onderzoek gedaan naar kleuren. Hier kwam onder andere uit dat groen de bloeddruk verlaagt en mensen kalmeert bij heftige emoties. Blauwe buttons hebben als effect dat het significant meer clicks op websites genereert.

Praktijkvoorbeeld: McDonalds.

Vroeger was het logo van McDonalds felrood met felgeel. Uiteraard zijn hamburgers en friet niet gezond en het logo droeg dat uit. Een veranderende maatschappij vroeg om meer gezonde alternatieven en McDonalds breidde haar assortiment uit met betere keuzes. Het logo veranderde mee en McDonalds ruilde het felrood in voor een diepgroene kleur. De associatie met gezonder, duurzamer en milieuvriendelijker was gemaakt ondanks dat ze vandaag de dag nog steeds hamburgers en friet verkopen. Het effect was dat de verkoop van gezondere alternatieven steeg.

Slideshow: positieve en negatieve associaties.

Hulp nodig met kleuren, vormgeven en huisstijl? Of liever even sparren over je project of ontwerp? The Content Firm helpt je graag!