Het is een medium wat al heel wat jaartjes mee gaat maar de laatste tijd een enorme opmars maakt: de podcast. Maar waarom zou je een podcast willen maken? Wij geven je drie redenen waardoor je overtuigd raakt van het effect binnen je contentstrategie.

Reden 1: Podcasting wordt door bedrijven nu pas een beetje serieus genomen.

Dat podcasts momenteel als paddenstoelen uit de grond schieten, ziet elke marketeer gebeuren. Aan de basis van deze enorme groei liggen de ontwikkelingen van platfora als Spotify, Apple Podcasts (iTunes), Podimo en Google Podcasts. Zij maken het de podcastmaker steeds makkelijker om hun podcast te verspreiden, interactief te maken én hieraan te verdienen.

Dit betekend ook dat er in wereldwijd nog relatief weinig podcasts zijn (3,2 miljoen, in Nederland ongeveer 6500), zeker als je dat afzet tegenover het aantal YouTube-kanalen (2 miljard) of blogsites (ruim 500 miljoen). Ook de reclame-inkomsten en het publiek dat naar podcasts luistert, stijgt al enkele jaren met tientallen procenten. Naar verwachting wordt 2022 wederom een recordjaar voor de podcastwereld en het einde van deze groei is nog lang niet in zicht. Kortom: genoeg plaats met uitstekende perspectieven voor jouw podcast.

Reden 2: Altijd beschikbaar voor jouw doelgroep.

Een podcast luisteren kan waar en wanneer je maar wil. Hier ligt dan ook een kans voor jouw bedrijf. Buiten kantoortijden kan je klant toch (letterlijk) informatie uit jouw mond horen. Op deze manier vergroot je jou bereik, werk je aan je branding en straal je kwaliteit en professionaliteit uit. Je doelgroep zal het prettig vinden om van jou te kunnen horen op een moment dat het hun uitkomt. Een win-win situatie dus!

Reden 3: Het is een ontzettend duurzame contentproductie.

Een podcast is zoveel meer dan een stukje audio. Je kan er, naast het publiceren op een podcastwebsite, alle kanten mee op. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • Het hergebruiken van stukjes audio in bedrijfsvideo’s.
  • Publiceren als content op social media.
  • Als materiaal in een les-, informatie- of introductiepakketten.
  • Audio(fragmenten) gebruiken op specifieke pagina’s op je website.
  • En ga zo nog maar even door!

Je kan dus jarenlang profijt hebben van de podcasts die je maakt. En als je slim bent, neem je de podcasts ook op beeld op. Zo worden de mogelijkheden om een crossmediale of transmediale contentstrategie te voeren nog breder.

Kortom, podcasts zijn een hele waardevolle aanvulling in jouw contentstrategie. Overtuigd? The Content Firm staat klaar om je te helpen met het produceren van je eerste podcast-serie.

PS. Hierbij nog snel wat extra feitjes, voor de volledigheid.

  • Podcasts trekken meer bezoekers naar je website.
  • Het zorgt voor meer leads.
  • Je bind met jouw doelgroep.
  • Je vertelt je luisteraar letterlijk waarom jij de expert bent op jouw onderwerp.
  •  En… podcasts zijn gewoon vermakelijk om te luisteren.