TikTok, Instagram, Snapchat en Youtube zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Influencers als Enzo Knol, Nienke Plas en Dylan Haegens hebben hun bekendheid aan deze kanalen te danken. Je wil als bedrijf maar al te graag profiteren van het enorme bereik wat deze mensen hebben, dus wil je met ze samenwerken. Een campagne opzetten met een influencer is niet voor niks een van de snelst groeiende technieken in de marketingwereld. Maar… vanaf 1 juli 2022 wordt de Mediawet aangepast en dat betekent strengere regels voor sponsoring, productplaatsing en reclame-uitingen met influencers vanaf 500.000 volgers. En dat is even opletten.  

Waarom verandert de Mediawet?

We ‘consumeren’ veel online content en dat wordt alleen maar meer. Momenteel spenderen we gemiddeld zo’n 2,5 uur per dag op social media en daarom heeft het ook (terecht) een prominente plek in de marketingplannen van veel bedrijven. De overheid wil voorkomen dat kinderen en jongeren ongewenste reclame voorgeschoteld krijgen. Daarom wordt de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing opgenomen in de Mediawet. Het Commissariaat voor de Media wordt daarmee verantwoordelijk voor het toezichthouden op samenwerkingen tussen bedrijven en influencers. Dat betekent ook dat het boetes kan gaan opleggen indien de regels worden geschonden. 

Wat zijn de nieuwe regels voor influencers en voor wie zijn ze bedoeld?

In 2020 werd al aangekondigd dat de Mediawet nog uitgebreid zou worden met regels voor influencers. Hier is nu invulling aan gegeven, waarbij veel regels voor influencers gelijk worden getrokken met die voor ‘traditionele media’. Hieronder even concreet ‘wie’ en ‘wat’. 

Welke influencers vallen onder de wet?

Influencers met meer dan 500.000 volgers, die minimaal 24 video’s per jaar plaatsen op hun social media account(s), een KvK-inschrijving hebben en geld of gratis producten verdienen aan hun video’s. Voldoe je hieraan? Dan moet je je verplicht aanmelden bij het Commissariaat voor de Media, Stichting Reclame Code en NICAM (Kijkwijzer). 

Wat zijn de belangrijkste nieuwe regels waar influencers aan moeten voldoen? 
  • Belangrijkste regel is dat je duidelijk moet maken dat het een samenwerking betreft. Dat kan met bijvoorbeeld ‘#ad’ of ‘deze video is gesponsord door…’. Dit moet in de beschrijving staan en, afhankelijk van de vorm (reclame, sponsoring of productplaatsing), op een paar andere plaatsen. Sluikreclame is verboden. 
  • Je mag niet meer dan één naam, (beeld)merk of ander onderscheidend teken per sponsor vermelden. Daarbij mag de vermelding van de sponsor mag geen positieve kwalificaties van het product/dienst bevatten, geen slagzin, geen herkenningsmelodie en geen verwijzing naar internetadres of social media kanaal.
  • Als je als influencer betaald krijgt, moet dit duidelijk aan het begin en eind van de boodschap vermeld worden.
  • Een product of dienst mag geen overmatige aandacht in je video’s krijgen. Spoor niet aan tot kopen, huren of afnemen.
  • Medische behandelingen, receptgeneesmiddelen en babyvoeding mogen niet worden aangeprezen.
  • Het kopen en gebruiken van neplikes en nepreacties is verboden. Sowieso een slecht idee, als je het ons vraagt. 
  • Gebruik van Kijkwijzer-icoontjes is verplicht.
Maak je content voor kinderen? Dan zijn er nog extra regels, waaronder: 
  • Productplaatsing in kinderprogramma’s is verboden. Niet unboxen of opzichtig producten in beeld laten komen. 
  • Reclame voor eten en drinken gericht op kinderen onder 7 jaar is verboden. 
  • Reclame voor ongezonde voeding gericht op kinderen onder 13 jaar is verboden. 
  • Alcohol, tabak, kansspelen en gokken mogen niet aangeprezen worden aan personen onder 25 jaar. 
  • Kinderen mogen niet worden aangespoord tot het delen van reclame-content met bijvoorbeeld winacties. 
  • Reclameuitingen die gericht zijn op kinderen moeten extra duidelijk vermeld worden zodat de doelgroep begrijpt dat het reclame is. 


Daarnaast zijn er nog productspecifieke regels voor o.a. cosmetica, voedingssupplementen en beleggingsproducten. Alle regels nalezen?
Dat kan hier! 

Hoe moet je nu als bedrijf omgaan influencercampagnes?

Dat de regels voor influencers veranderen, heeft impact op de manier waarop je jouw influencercampagnes moet opzetten. Zo zal er meer tijd worden genomen om gesponsorde content aan de regels te laten voldoen. Ook ligt er een morele verantwoordelijkheid voor bedrijven om influencers die de grens van een half miljoen volgers tijdens campagnes (gaan) passeren, te wijzen op de regels. Hierbij nog 3 tips: 

  • Controleer of de influencer zich overal heeft ingeschreven. Zo weet je dat hij of zij op de hoogte is van de regels. 
  • Maak samen met de influencer een briefing waarin je de afspraken vooraf duidelijk maakt. 
  • Zoek gesponsorde content op om na te gaan of de vermelding volgens de regels is en of dat overeenkomt met jouw wensen van verwijzing. 

Influencermarketing zal, ondanks dit flinke pakket aan regels, booming blijven. Laat je dus vooral niet weerhouden om deze methode op te nemen in je marketingplan. Al met al zijn de regels immers nagenoeg gelijk aan wanneer je wilt adverteren op radio of televisie. Daar draaien wij marketeers ons hand ook niet voor om.  

Hulp nodig bij je social media of wil je aan de slag met influencers? The Content Firm staat voor je klaar.