Content is een breed begrip uit de marketing. Hieronder vallen alle marketing- en communicatiematerialen die leesbaar, zichtbaar of hoorbaar zijn. Dit stukje tekst wat je nu leest is dat bijvoorbeeld ook. Het komt in vele vormen voor en kan vele doelen dienen. Contentmarketing is de meest renderende vorm van marketing en basisonderdeel van elk marketingplan.

Welke vormen van content in marketing zijn er?

Content zijn de marketing- en communicatiematerialen van een bedrijf of organisatie. Voor de lezer/kijker/luisteraar vormt het een touchpoint in de gehele klantreis naar jouw bedrijf. Voldoende kwalitatief goede touchpoints zijn de basis tot het overgaan in bijvoorbeeld een aankoop of contact zoeken met je bedrijf. Vormen zijn o.a.:

 

Denk na over welke content je verspreid.

Een contentkalender vullen is een kunst op zich. Er zijn talloze mogelijkheden om je doelgroep te voorzien van content. Maar dat betekent niet dat je alle vormen van content moet maken. Wellicht klinkt dat gek vanuit onze kant maar er moet een balans zijn tussen effectiviteit en haalbaarheid. Dit kan erg verschillen per branche. Doelgroeponderzoek is daarbij van belang en hierop baseer wat je gaat maken. Timmer bovendien niet je hele kalender vol, zodat je veranderingen in de markt snel mee kan nemen.

We raden om een globale leidraad qua jaarlijks te produceren content op te stellen. Hierbij houd je een hybride strategie aan met halfgevulde, schuifbare kalender. De ruimte die je overhoudt is om in te kunnen spelen op de bewegingen in de markt. Zo houdt je de productie actueel, werkbaar en kwalitatief op peil.

Content voor crossmediale of transmediale strategie.

In welke strategie plaats je jouw content? Als je boodschap op meerdere kanalen hetzelfde is, ben je bezig met een crossmediale strategie. In een transmediale strategie zijn alle contentproducties een uniek onderdeel van een grotere boodschap. De keuzes betreft welke content je maakt zijn bij beide strategieën anders.

Ga je uit van een vaste boodschap (crossmediaal) dan wil je dat verschillende producties hetzelfde verhaal vertellen en kies je voor content die hier aan bijdragen. Een voorbeeld hiervan is een podcast die je tegelijkertijd ook op beeld opneemt om als interview uit te sturen naar je doelgroep.

Wil je een verhaallijn vanuit verschillende hoeken belichten (transmediaal) dan zoek je content wat complementair aan elkaar is. Dit kan je herkennen aan het feit dat ieder kanaal een eigen deel van het verhaal vertelt. Denk hierbij aan een tv-programma dat ook nog een online napraatprogramma heeft. Of een fansite bijhoudt waar alles wordt uitgepluisd en exclusieve content biedt via een (betaald) inlogportaal. De betrokkenheid en hoeveelheid te consumeren content is voor iedere bezoeker zelf te bepalen.

Elk project kan een andere strategie en combinatie van content behoeven, zolang het maar passend, onderbouwd en effectief is in jouw doelgroep. En jij weet wat je doelgroep leuk vindt… toch?